Gumiabroncsok
- Gumigyártó (márka)
- Mintázati bejegyzés / Gumitípus
- Gumi keresztmetszetének a szélessége mm-ben
- A gumi magassága és a szélessége közötti arány %-ban
- Radiálgumik
- A felni átmérője colban
- Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről
- Gyorsasági index
- Tubeless (Tömlő nélküli gumik)
- Gyártási dátum (XX = hét, X = év, < = 9. dekád)
- Kopásjelző (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
- Kiegészítő jelzés a magasabb terhelhetőségű gumiknál
- Utalás a téli használhatóságra a téli- és az egész évben használható gumiknál
Forrás: Reifenfibel, 1. kiadás 1999., Svájc
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli
A gumi méretei (Forrás: ADAC)
A német közúti közlekedés engedélyezéséről szóló rendelet (StVZO) 36. §-a rendelkezik a gumiabroncsokra vonatkozó műszaki részletekről. Eszerint a gumiabroncsok az ECE-R 30 európai előírásnak megfelelően szabványosítottak. Ez különösen érvényes a gumi oldalfalán megjelenő feliratra. A számok felvilágosítást nyújtanak a gumi legfontosabb adatairól. Az információk magukban foglalják az autóvezető számára szükséges adatokat - a gumi oldalán a szabvány szerint további információk is feltüntetendőek a gyártóról (1) és a gumitípusról (2).
A gumi szélessége (3)
A gumi szélességét milliméterben adják meg (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumiabroncsának keresztmetszete 125 mm-től (pl. 125/80 R 12) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-ként nőnek. A különleges kerék-gumi rendszerü gumiknál (pl. Dunlop TD és Michelin TRX vagy TDX) különböznek a szélességi méretek milliméterben. A szélességek itt 160 mm és 240 mm között mozognak. A tényleges szélesség a gyártók által megadott gyártási tolerancia keretein belül néhány miliméterrel eltérhet a feltüntetett mérettől. Ezen túlmenően függ a felni szélességétől is, amelyre a gumi fel van szerelve. A gumik szabványa lehetővé teszi a legtöbb gumiabroncsnál, hogy különböző szélességű felnire szereljék fel. A szélességi különbség oka, hogy bizonyos gépkocsikra csak bizonyos gyártótól származó gumikat szabad felszerelni (vásárlói lojalitás erősítése), vagy különös esetekben, csakis előre meghatározott felnivel való kombinációban szabad felszerelni. Ez mindenekelőtt biztonsági okokbol történik, hiszen csak igy garantálhátó, hogy a rugó összenyomott állapotában, vagy a kormánykerék teljes eltekerésekor is "szabadon" marad a kerék és nem súrol sehol. A hólánc használata is bizonyos gyártású gumikhoz és bizonyos felniszélességhez van kötve. Itt figyelembe kell venni a gépkocsi technikai leírásában és a kezelési mellékletben szereplő utasításokat.
Magasság/szélesség-arány /sorozat....../50, /60, /70, /80 (4)
Itt a gumi keresztmetszetének százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora, mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz - ez jellemző a sportosabb személygépkocsikra (225/45...). Kivétel: A 80as- és a 82es-szériáknak régebben nem a ".../80" volt a jelölése, ennek megfelelően lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a "155 R 13" bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a "155/80 R 13" -nak.
A gumi felépítése (5)
Az "R" betű a radiál/sugár szót jelöli (gyakran ki is szokták írni). A ma szokásos építési módról van itt szó, sugarasan elhelyezett tartószálakkal. A 60-as évekig a szabvány a diagonális gumiszerkezet volt. Amennyiben még gyárták ezt a típust különleges célcsoportoknak (pl. Oldtimer), úgy az "R" helyett egy "D" vagy "-" jel áll. Megjegyzés: A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésű gumikat szabad felszerelni. Mindkét fajta felépítésű gumit vegyesen - vagyis diagonális és radiális gumikat ugyanazon a gépkocsin - StVZO 36. § -a nem engedélyezi.
A felni átmérője (6)
A felni átmérőjét keresztben mérik, a felni egyik szélétől a másikig, az értéket többnyire colban adják meg ( " ). A szokásos méretek 10 " -tól 20 "-ig változnak. A Dunlop TD-gumiknál, valamint a TRX-, TDX-gumiknál, vagy a Michelin PAX-System gumijánál a felni átmérőjét milliméterben adják meg. A leggyakrabban használt átmérők 315 mm és 440 mm között találhatóak.
Ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről (Load Index LI) (7)
Az ismertetőszám a gumi terhelhetőségéről ad felvilágosítást. Minden LI-érték melett megtalálható a táblázatban a megfelelő terhelhetőség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, de magasabb LI értékű is lehet. A "Reinforced" megjegyzésről (12): ez a megnevezése az olyan gumiknak, amelyeknek a terhelhetősége különösen nagy (kis áruszállító autók, mikrobuszok, kisbuszok, terepjárók...). Ezen gépjárműveknél is a megfelelő LI szám a mérvadó (a megfelelő értékekkel).
Li kg 63 272 64 280 65 290 66 300 67 307 68 315 69 325 70 335 71 345 72 355 73 365 74 375 75 387 76 400 77 412 78 425 79 437 80 450 81 462 82 475 83 487 84 500 85 515 86 530 87 545 88 560 89 580 90 600 91 615 92 630 93 650 94 670 95 690 96 710 97 730 98 750 99 775 100 800 101 825 102 850 103 875 104 900 105 925 106 950 107 975 108 1000 109 1030 110 1060 111 1090 112 1120
Gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik) (8)
Ismertető betűjelzés, amely a gumi maximálisan megengedett sebességét adja meg. A betűk a következő gyorsasági tartományokra vannak felosztva (itt: általános GSY a személygépkocsiknál)
GSY km/h M 130 N 140 P 150 Q 160 R 170 S 180 T 190 U 200 H 210 V 240 W 270 Y 300 ZR >240
Forgásirány
Többnyire a különleges profilú gumiknál, a gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a "Rotation", "Drehrichtung" (gurulásirány), "Direction" (irány), az irányt jelző nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem előtt kell tartani a forgásirány betartását.
Tubeless ("tömlő nélküli gumik") (9)
A személygépkocsik gumijai általában tömlő nélküliek. A gumibelső használata egyrészt felesleges, néhány esettől eltekintve pedig nem is engedélyezett. További információkért forduljon a gumigyártó céghez. Légveszteséggel járó gumidefekt esetén a gumibelső ideiglenesen segítséget nyújthat.
Gyártási dátum (10)
Korábbi röviditési és kódolási rendszer: az ún. "DOT"-szám utolsó három számjegye mutatja a gyártás időpontját.Az első két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó számjegy az évszám végződését jelzi. Például: 409 = 40. hét, 1999. 2000. január elsejétől új, négy számjegyű kódrendszer lépett érvénybe. 0100 = 1. hét, 2000.
Kopásjelző (treadwear indicator , "TWI") (11)
A gumi oldalfalán több helyen is látható a "TWI" rövidítés. Ha egy ilyen nyilat megfigyelünk, észrevesszük, hogy ezen a részen a mintázat nincs teljesen kidolgoznva. Az ok: egy olyan gumiabroncsnál, amelynek mintázata 1,6 mm-ig (a törvény által meghatározott minimális érték) lekopott, ezek a jelek a felszínre kerülve hangsúlyozottan felismerhetőek lesznek, la gumi elérte a kopáshatárt. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a gumik 3 mm alatt kevésbé tapadnak, különösen, ha nedves a talaj.
M+S (téli gumik/egész évben használható gumik) (13)
A téli gumikat "M+S", "M-S", vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ezek által nemcsak az ismerhető fel, hogy a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek, hanem utalnak a gyorsasági tartományt illető különleges szabályokra is.
Különleges szabályozások egyes európai országokban:
Amennyiben a közúti táblák előírják a téli felszerelést, mindenképpen M+S jelzésű téli gumit kell használnunk. Mindenekelőtt Ausztriában követelmény a minimum 4 mm-es profilmélység - amennyiben a profil ennél kisebb, a gumi nyári guminak számít. Németországban ugyan nincs erre vonatkozó előírás, a 4 mm-en aluli mintázatoknál megkérdőjelezhető a téli alkalmasság.
"E" ellenőrzési jel:
Az ECE-ellenőrzési jelet "E" vagy "e" betűként tüntetik fel és az európai normák (ECE- R 30) betartását igazolja. 6. kép: a 12-es szám Ausztriára utal ellenőrző országként. Fontos: 1998.10.01-i gyártási időpont után (40. hét, 1998, a 408-as DOT-számnak felel meg) a jelzés kötelező Európában. Ennek megfelelően a személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyet 1998.10.01-e után gyártottak és ez a jel nem található meg rajta. A műszaki vizsgánál ("TÜV") ezt súlyos hiányosságként jegyzik be.
Újrafutózott gumik
Ezeket a gumikat "R" betűvel, "runderneuert" (felújított) "retread" vagy "retreaded" jelzésekkel jelölik. A felújítási dátumot ugyanúgy megtalálhatjuk a gumin, mint a gyártási dátumot.
Milyen eltérések megengedettek a gépkocsi irataiban szereplő feltételek és a gumik között? Attól az alapelvtől eltekintve, hogy a gépkocsi irataiban lévő adatok és a gumi adatai meg kell egyezzenek, a következő kivételek lehetségesek:
- Terhelhetőségi index, LI: A felszerelt gumi terhelhetőségi indexe nagyobb lehet annál, mint ami a gépkocsi irataiban szerepel. Például: gépkocsi papírjain: 165/65 R 13 76 T, gumi felirata: 165/65 R 13 77 T.
- Gyorsasági index: Magasabb értékű lehet, mint ami az iratokban szerepel. Például: forgalmi engedélyben 185/65 R 14 86 H, de a 185/65 R 14 86 V jelzésű gumiabroncs is megengedett.
- Téli/egész évben használható gumiknál: a gyorsasági index kisebb lehet, mint az az index, amely a forgalmiban a nyári gumik mellett szerepel. Ebben az esetben fel kell ragasztani egy figyelmeztető jelzést a vezető által jól látható helyre, amely figyelmeztet az M+S gumi maximális sebességére. Például: a forgalmiban 195/65 R 14 89 H érték (nyári gumi) áll, ennek azok a gumik is megfelelnek, amelyek 195/65 R 14 89 Q M+S feliratúak. Ekkor a gépkocsi maximálisan megengedett sebességét a gumiabroncs gyorsasági indexe korlátozza.
- P-gumik (amerikai osztályozás, ismertetőjele pl. P 225/60 R 15...). Ezeket csak akkor használhatja, ha az ECE-R 30-nak megfelelően is jelöltek, tehát az itt szerepelteknek megfelelően. Ha a jelzés eltér a ECE-R30-től (pl. nincs load indexe, se speed indexe), a gumiabroncs gyártója írásban nyilatkozik, hogy a gumi az ECE-normák követeléseinek megfelel. Ezt a nyilatkozatot a járművezetőnek mindig magával kell, hogy hordja. Ha az iratokban "P"-gumi szerepel (főleg az amerikai modelleknél), használhatja az ECE-R 30 szerinti gumikat is, amennyiben a hiányzó "P" betűtől eltekintve a gumi ismertetőjegyei megegyeznek a forgalmiban szereplő bejegyzésekkel.
- ZR- ,VR-gumik. Amennyiben ezek a jelzések szerepelnek a régebbi gyártású autók irataiban, használhatja az ugyanolyan méretű, megfelelő terhelhetőségű W-gumit (270 km/h sebességig) is, amennyibena gépkocsi maximális sebessége nem lépi túl a 260 km/h-t, valamint nincsenek további gumitípusra vagy gyártmányra vonatkozó megkötések bejegyezve. Kétség esetén forduljon a gépkocsi vagy a gumiabroncs gyártójához.
Amennyiben olyan méretű gumit szeretne autójára felszerelni, amely nem szerepel a jármű forgalmi engedélyében, forduljon hozzánk. Szívesen tájékoztatjuk az utólagosan engedélyezett gumiméretekről illetve arról, hogy szóba jöhetnek-e másfajta kombinációk.
|