Gumiszervíz Dunakeszi

Gumiabroncsok

  1. Gumigyártó (márka)
  2. Mintázati bejegyzés / Gumitípus
  3. Gumi keresztmetszetének a szélessége mm-ben
  4. A gumi magassága és a szélessége közötti arány %-ban
  5. Radiálgumik
  6. A felni átmérÅ‘je colban
  7. IsmertetÅ‘szám a gumi terhelhetÅ‘ségérÅ‘l
  8. Gyorsasági index
  9. Tubeless (TömlÅ‘ nélküli gumik)
  10. Gyártási dátum (XX = hét, X = év, < = 9. dekád)
  11. KopásjelzÅ‘ (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
  12. KiegészítÅ‘ jelzés a magasabb terhelhetÅ‘ségű gumiknál
  13. Utalás a téli használhatóságra a téli- és az egész évben használható gumiknál

Forrás: Reifenfibel, 1. kiadás 1999., Svájc
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli

A gumi méretei (Forrás: ADAC)

A német közúti közlekedés engedélyezésérÅ‘l szóló rendelet (StVZO) 36. §-a rendelkezik a gumiabroncsokra vonatkozó műszaki részletekrÅ‘l. Eszerint a gumiabroncsok az ECE-R 30 európai elÅ‘írásnak megfelelÅ‘en szabványosítottak. Ez különösen érvényes a gumi oldalfalán megjelenÅ‘ feliratra. A számok felvilágosítást nyújtanak a gumi legfontosabb adatairól. Az információk magukban foglalják az autóvezetÅ‘ számára szükséges adatokat - a gumi oldalán a szabvány szerint további információk is feltüntetendÅ‘ek a gyártóról (1) és a gumitípusról (2).

A gumi szélessége (3)

A gumi szélességét milliméterben adják meg (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumiabroncsának keresztmetszete 125 mm-tÅ‘l (pl. 125/80 R 12) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-ként nÅ‘nek. A különleges kerék-gumi rendszerü gumiknál (pl. Dunlop TD és Michelin TRX vagy TDX) különböznek a szélességi méretek milliméterben. A szélességek itt 160 mm és 240 mm között mozognak. A tényleges szélesség a gyártók által megadott gyártási tolerancia keretein belül néhány miliméterrel eltérhet a feltüntetett mérettÅ‘l. Ezen túlmenÅ‘en függ a felni szélességétÅ‘l is, amelyre a gumi fel van szerelve. A gumik szabványa lehetÅ‘vé teszi a legtöbb gumiabroncsnál, hogy különbözÅ‘ szélességű felnire szereljék fel. A szélességi különbség oka, hogy bizonyos gépkocsikra csak bizonyos gyártótól származó gumikat szabad felszerelni (vásárlói lojalitás erÅ‘sítése), vagy különös esetekben, csakis elÅ‘re meghatározott felnivel való kombinációban szabad felszerelni. Ez mindenekelÅ‘tt biztonsági okokbol történik, hiszen csak igy garantálhátó, hogy a rugó összenyomott állapotában, vagy a kormánykerék teljes eltekerésekor is "szabadon" marad a kerék és nem súrol sehol. A hólánc használata is bizonyos gyártású gumikhoz és bizonyos felniszélességhez van kötve. Itt figyelembe kell venni a gépkocsi technikai leírásában és a kezelési mellékletben szereplÅ‘ utasításokat.

Magasság/szélesség-arány /sorozat....../50, /60, /70, /80 (4)

Itt a gumi keresztmetszetének százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora, mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz - ez jellemzÅ‘ a sportosabb személygépkocsikra (225/45...). Kivétel: A 80as- és a 82es-szériáknak régebben nem a ".../80" volt a jelölése, ennek megfelelÅ‘en lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a "155 R 13" bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a "155/80 R 13" -nak.


A gumi felépítése (5)

Az "R" betű a radiál/sugár szót jelöli (gyakran ki is szokták írni). A ma szokásos építési módról van itt szó, sugarasan elhelyezett tartószálakkal. A 60-as évekig a szabvány a diagonális gumiszerkezet volt. Amennyiben még gyárták ezt a típust különleges célcsoportoknak (pl. Oldtimer), úgy az "R" helyett egy "D" vagy "-" jel áll. Megjegyzés: A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésű gumikat szabad felszerelni. Mindkét fajta felépítésű gumit vegyesen - vagyis diagonális és radiális gumikat ugyanazon a gépkocsin - StVZO 36. § -a nem engedélyezi.

A felni átmérÅ‘je (6)

A felni átmérÅ‘jét keresztben mérik, a felni egyik szélétÅ‘l a másikig, az értéket többnyire colban adják meg ( " ). A szokásos méretek 10 " -tól 20 "-ig változnak. A Dunlop TD-gumiknál, valamint a TRX-, TDX-gumiknál, vagy a Michelin PAX-System gumijánál a felni átmérÅ‘jét milliméterben adják meg. A leggyakrabban használt átmérÅ‘k 315 mm és 440 mm között találhatóak.

IsmertetÅ‘szám a gumi terhelhetÅ‘ségérÅ‘l (Load Index LI) (7)

Az ismertetÅ‘szám a gumi terhelhetÅ‘ségérÅ‘l ad felvilágosítást. Minden LI-érték melett megtalálható a táblázatban a megfelelÅ‘ terhelhetÅ‘ség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, de magasabb LI értékű is lehet. A "Reinforced" megjegyzésrÅ‘l (12): ez a megnevezése az olyan gumiknak, amelyeknek a terhelhetÅ‘sége különösen nagy (kis áruszállító autók, mikrobuszok, kisbuszok, terepjárók...). Ezen gépjárműveknél is a megfelelÅ‘ LI szám a mérvadó (a megfelelÅ‘ értékekkel).

Li	kg
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120

 

Gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik) (8)

IsmertetÅ‘ betűjelzés, amely a gumi maximálisan megengedett sebességét adja meg. A betűk a következÅ‘ gyorsasági tartományokra vannak felosztva (itt: általános GSY a személygépkocsiknál)

GSY	km/h
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

 

Forgásirány

Többnyire a különleges profilú gumiknál, a gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a "Rotation", "Drehrichtung" (gurulásirány), "Direction" (irány), az irányt jelzÅ‘ nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem elÅ‘tt kell tartani a forgásirány betartását.

Tubeless ("tömlÅ‘ nélküli gumik") (9)

A személygépkocsik gumijai általában tömlÅ‘ nélküliek. A gumibelsÅ‘ használata egyrészt felesleges, néhány esettÅ‘l eltekintve pedig nem is engedélyezett. További információkért forduljon a gumigyártó céghez. Légveszteséggel járó gumidefekt esetén a gumibelsÅ‘ ideiglenesen segítséget nyújthat.

Gyártási dátum (10)

Korábbi röviditési és kódolási rendszer: az ún. "DOT"-szám utolsó három számjegye mutatja a gyártás idÅ‘pontját.Az elsÅ‘ két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó számjegy az évszám végzÅ‘dését jelzi. Például: 409 = 40. hét, 1999. 2000. január elsejétÅ‘l új, négy számjegyű kódrendszer lépett érvénybe. 0100 = 1. hét, 2000.

KopásjelzÅ‘ (treadwear indicator , "TWI") (11)

A gumi oldalfalán több helyen is látható a "TWI" rövidítés. Ha egy ilyen nyilat megfigyelünk, észrevesszük, hogy ezen a részen a mintázat nincs teljesen kidolgoznva. Az ok: egy olyan gumiabroncsnál, amelynek mintázata 1,6 mm-ig (a törvény által meghatározott minimális érték) lekopott, ezek a jelek a felszínre kerülve hangsúlyozottan felismerhetÅ‘ek lesznek, la gumi elérte a kopáshatárt. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a gumik 3 mm alatt kevésbé tapadnak, különösen, ha nedves a talaj.

M+S (téli gumik/egész évben használható gumik) (13)

A téli gumikat "M+S", "M-S", vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ezek által nemcsak az ismerhetÅ‘ fel, hogy a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek, hanem utalnak a gyorsasági tartományt illetÅ‘ különleges szabályokra is.

Különleges szabályozások egyes európai országokban:

Amennyiben a közúti táblák elÅ‘írják a téli felszerelést, mindenképpen M+S jelzésű téli gumit kell használnunk. MindenekelÅ‘tt Ausztriában követelmény a minimum 4 mm-es profilmélység - amennyiben a profil ennél kisebb, a gumi nyári guminak számít. Németországban ugyan nincs erre vonatkozó elÅ‘írás, a 4 mm-en aluli mintázatoknál megkérdÅ‘jelezhetÅ‘ a téli alkalmasság.

"E" ellenÅ‘rzési jel:

Az ECE-ellenÅ‘rzési jelet "E" vagy "e" betűként tüntetik fel és az európai normák (ECE- R 30) betartását igazolja. 6. kép: a 12-es szám Ausztriára utal ellenÅ‘rzÅ‘ országként. Fontos: 1998.10.01-i gyártási idÅ‘pont után (40. hét, 1998, a 408-as DOT-számnak felel meg) a jelzés kötelezÅ‘ Európában. Ennek megfelelÅ‘en a személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyet 1998.10.01-e után gyártottak és ez a jel nem található meg rajta. A műszaki vizsgánál ("TÜV") ezt súlyos hiányosságként jegyzik be.

Újrafutózott gumik

Ezeket a gumikat "R" betűvel, "runderneuert" (felújított) "retread" vagy "retreaded" jelzésekkel jelölik. A felújítási dátumot ugyanúgy megtalálhatjuk a gumin, mint a gyártási dátumot.

Milyen eltérések megengedettek a gépkocsi irataiban szereplÅ‘ feltételek és a gumik között? Attól az alapelvtÅ‘l eltekintve, hogy a gépkocsi irataiban lévÅ‘ adatok és a gumi adatai meg kell egyezzenek, a következÅ‘ kivételek lehetségesek:

  • TerhelhetÅ‘ségi index, LI: A felszerelt gumi terhelhetÅ‘ségi indexe nagyobb lehet annál, mint ami a gépkocsi irataiban szerepel. Például: gépkocsi papírjain: 165/65 R 13 76 T, gumi felirata: 165/65 R 13 77 T.
  • Gyorsasági index: Magasabb értékű lehet, mint ami az iratokban szerepel. Például: forgalmi engedélyben 185/65 R 14 86 H, de a 185/65 R 14 86 V jelzésű gumiabroncs is megengedett.
  • Téli/egész évben használható gumiknál: a gyorsasági index kisebb lehet, mint az az index, amely a forgalmiban a nyári gumik mellett szerepel. Ebben az esetben fel kell ragasztani egy figyelmeztetÅ‘ jelzést a vezetÅ‘ által jól látható helyre, amely figyelmeztet az M+S gumi maximális sebességére. Például: a forgalmiban 195/65 R 14 89 H érték (nyári gumi) áll, ennek azok a gumik is megfelelnek, amelyek 195/65 R 14 89 Q M+S feliratúak. Ekkor a gépkocsi maximálisan megengedett sebességét a gumiabroncs gyorsasági indexe korlátozza.
  • P-gumik (amerikai osztályozás, ismertetÅ‘jele pl. P 225/60 R 15...). Ezeket csak akkor használhatja, ha az ECE-R 30-nak megfelelÅ‘en is jelöltek, tehát az itt szerepelteknek megfelelÅ‘en. Ha a jelzés eltér a ECE-R30-tÅ‘l (pl. nincs load indexe, se speed indexe), a gumiabroncs gyártója írásban nyilatkozik, hogy a gumi az ECE-normák követeléseinek megfelel. Ezt a nyilatkozatot a járművezetÅ‘nek mindig magával kell, hogy hordja. Ha az iratokban "P"-gumi szerepel (fÅ‘leg az amerikai modelleknél), használhatja az ECE-R 30 szerinti gumikat is, amennyiben a hiányzó "P" betűtÅ‘l eltekintve a gumi ismertetÅ‘jegyei megegyeznek a forgalmiban szereplÅ‘ bejegyzésekkel.
  • ZR- ,VR-gumik. Amennyiben ezek a jelzések szerepelnek a régebbi gyártású autók irataiban, használhatja az ugyanolyan méretű, megfelelÅ‘ terhelhetÅ‘ségű W-gumit (270 km/h sebességig) is, amennyibena gépkocsi maximális sebessége nem lépi túl a 260 km/h-t, valamint nincsenek további gumitípusra vagy gyártmányra vonatkozó megkötések bejegyezve. Kétség esetén forduljon a gépkocsi vagy a gumiabroncs gyártójához.

Amennyiben olyan méretű gumit szeretne autójára felszerelni, amely nem szerepel a jármű forgalmi engedélyében, forduljon hozzánk. Szívesen tájékoztatjuk az utólagosan engedélyezett gumiméretekrÅ‘l illetve arról, hogy szóba jöhetnek-e másfajta kombinációk.





© 2025 Gumiszervíz Dunakeszi